Vier manieren om een uitstekende klantendienst te bieden

Aangezien klantendienst een belangrijke motor is voor zakelijk succes, is het tijd voor bedrijven om te stoppen met het denken aan ondersteuning als een kostenplaats, en te beginnen met het herkennen van klantendienst voor wat het is: een kans die wacht om te gebeuren.

Elke persoon of elk bedrijf zal zijn eigen definitie hebben van wat goede klantendienst betekent. Hoe u het ook definieert, deze vier beproefde klantendienstprincipes kunnen u helpen uw supportactiviteiten te transformeren en elke keer weer de beste klantendienst-ervaring te bieden.

1. KLANTEN TE ONDERSTEUNEN ALS EEN TEAM
Klantendienst is een teamsport – en niet alleen voor uw klantendienstteam. Accepteer dat u nooit een perfect begrip zult hebben van elk probleem dat in het supportcentrum komt. Blijf op de hoogte van het grote geheel door open lijnen te houden met uw team.

En train elke medewerker op uw helpdesksoftware, zodat ze in drukke tijden allemaal kunnen meedoen. Natuurlijk wilt u zeer technische zaken doorgeven aan de experts, maar iedereen moet kunnen helpen.

Succesvolle startups kunnen u vertellen dat wanneer iedereen in de frontlinie zit, het makkelijker is om op één lijn te blijven met de klanten en het serviceniveau te handhaven als het druk is.

2. LUISTER NAAR KLANTEN (EN DEEL HUN FEEDBACK)
Er gaat niets boven een gesprek met een supportagent die echt naar alle problemen luistert. Neem de tijd om te begrijpen wat de problemen zijn en hoe ze het bedrijf van de klant beïnvloeden. Wanneer mensen weten dat u hun behoeften waardeert, hebben ze meer kans om bij uw merk te blijven.

Stimuleer servicemedewerkers om vragen te stellen bij de interactie met klanten. Hoe meer uw agenten weten over uw klanten en hun behoeften, des te meer zijn deze agenten een aanwinst voor zowel uw bedrijf als uw klanten. Uw klantendienstteam kan ook een geweldige bron van productinnovatie zijn. Sommige succesvolle startups laten het klantendienstteam op elke bedrijfsbijeenkomst feedback van klanten geven.

3. BIED EEN VRIENDELIJKE, PERSOONLIJKE SERVICE
Robots zijn cool, maar mensen zouden zelden kiezen voor een gesprek met een. Laat klanten zien dat je geen machine bent. Aan het eind van de dag is het de manier waarop je mensen het gevoel geeft dat het er het meest toe doet. Wees niet bang om persoonlijkheid toe te voegen aan je service, en moedig agenten aan om het toe te voegen aan hun e-mails.

Of om de stille tijd te vullen wanneer ze accountinformatie moeten ophalen door klanten te vragen hoe het weer is of wie hun favoriete sportteams zijn – in principe alles wat een persoonlijk, vriendelijk gezicht toevoegt aan uw supportactiviteiten.

4. WEES EERLIJK OVER WAT JE NIET WEET. 
Niemand houdt ervan om te worden voorgelogen. Een klant kan niet meer verwachten dan de waarheid. Wanneer u een open dialoog voert en uw klant te allen tijde op de hoogte houdt, verdient u hun betrokkenheid bij uw bedrijf. Als uw agenten niet zeker weten hoe ze een probleem moeten oplossen, is het goed dat ze de klant laten weten dat ze contact opnemen met de juiste persoon en dat ze terugkomen als ze een antwoord hebben. Houd een open dialoog met uw klanten en houd ze te allen tijde op de hoogte; het zal het respect en de betrokkenheid van uw klanten verdienen.

Bent u op zoek naar een klantendienst? Bekijk hieronder een aantal grote klantendiensten die u kunt bereiken:

Scarlet klantendienst
Orange klantendienst
Amazon klantendienst
Paypal klantendienst